Pindaya caves - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu Pindaya caves - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu

Pindaya caves

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

15 November 2017 | Myanmar, Nyaungshwe

Op deze regenachtige dag stond om negen uur de taxi voor ons klaar, deze bracht ons, in iets meer dan anderhalf uur,  naar Pindaya caves. De chauffeur heeft ons via landelijke wegen een stukje platteland laten zien, inclusief een kudde overstekende ossen en een dorpje waar luide muziek een bruiloft opvrolijkte.

Pandaya caves is een groot tempelcomplex dat tegen een berg aangelegen is, met als bijzonderheid een grot volgestouwd met boeddhabeelden, in alle vormen en maten. Met een lift voorkom je een aardige klim en beland je bij de ingang van de grotten. Als buitenlander moet je toegang betalen en een toeslag voor ieder fotograferend apparaat (respectievelijk 3000 en 300 Kyat, omgerekend in euro 1,80 en 0,18). De grot is groot en de hoeveelheid boeddhabeelden is indrukwekkend.

In de middag hebben we de plaatselijke markt bezocht. Vanwege de regenachtige ochtend waren overal zeiltjes gespannen en waren wij genoodzaakt gebukt rond te lopen. De indrukken, geuren, chaos en plaatjes zijn onbeschrijfelijk, de penetrante vislucht, de vele kruiden en de mooie "koppen" van plattelandsbewoners. De schalen vol onbekende groenten of met alle losse onderdelen van een kip, daartussen door een grote groep bedelende straathonden.

Aan het eind van de markt hoorden we oorverdovende muziek en bleek er een birmaanse, tradionele voorstelling aan de gang te zijn. Met als doel de huis (plaag)geest, de "Nats" tevreden te stellen met donaties, geld, drank of sigaretten. De Nats werden uitgebeeld door een dame op leeftijd en een "jonge man", zij dansten al aardig aangeschoten (offergaven moeten wel genuttigd worden) op traditionele muziek.

• 15 November 2017 - 11:50

Monica:

Wat een reis, Herman!! En je kan zo bij 3- op reis komen werken als schrijver!! Leuk hoor

• 15 November 2017 - 12:26

Constance En Anja:

Wat een nieuwe en mooie ervaringen iedere dag weer om te lezen en ook mooie foto's.
    Veel plezier! Liefs Constance en Anja