Dag 4: van Honnecourt naar Seraucourt, 53 km - Reisverslag uit Seraucourt-le-Grand, Frankrijk van Herman - WaarBenJij.nu Dag 4: van Honnecourt naar Seraucourt, 53 km - Reisverslag uit Seraucourt-le-Grand, Frankrijk van Herman - WaarBenJij.nu

Dag 4: van Honnecourt naar Seraucourt, 53 km

Door: Herman

26 Mei 2014 | Frankrijk, Seraucourt-le-Grand

Karin had het al aangekondigd, vandaag zou een natte dag worden.....
Omdat ik gisteren extra kilometers gefietst heb zou ik vandaag rustig aan doen, uitrusten en maar tot St. Quentin fietsen. Dus toen het ook nog eens miezerde vanochtend, was dat nog meer een reden om alles op mijn gemak in te pakken.
Uiteindelijk vertrok ik om 9:30 uur, het druppelde een klein beetje, maar al snel veranderde dit in een flinke hoosbui en kon ik in het rubber.
Na 10 minuten was het droog en trapte ik rustig verder. Weer de nodige pittige heuvels in het laagste verzet. Met een snelheid van 6,8 km omhoog en daarna in enkele seconden, met 45 km/uur, weer naar beneden.
Op dit gedeelte fietsen aardig wat Santiago gangers. Morgen ga ik naar het oosten en zij verder naar het zuiden. Onderweg zie je ook regelmatig de St. jacobusschelp.

Een paar keer kruis ik het St. Quentinkanaal, veel sluizen en een van de bijzonderheden is een 6 km lange tunnel met een elektrische sleepboot. Al meer dan een eeuw wordt deze gebruikt om boten met een gemiddelde snelheid van2,5 km per uur door de tunnel te trekken. Dit kanaal is uit de tijd van Napoleon en bedoelt voor wijntransport. Onderweg nog een museum gepasseerd (Souterrain de Riqueval) speciaal over dit project.

Op een kruising vond ik dan eindelijk een café voor een kop koffie, maar moest wel 3 keer BONJOUR roepen voor de oude Miep mij hoorde.
Na deze lauwe koffie kon ik weer in de benen.....heuvel op, heuvel af. Een paar kilometer voor St. Quentin vond ik het kaassie en besloot om te kijken of er plaats was in de jeugdherberg. Helaas.....dicht. Een paar kilometer verderop een camping.....ook pas open vanaf 1 juni.
Omgedraaid en bij een paar Santiago gangers, die ik al eerder tegen was gekomen, gaan zitten. Mijn croissantjes had ik al op, gelukkig kreeg ik een banaan van dit stel.Krachten opdoen voor de volgende keuze. Inmiddels komt de regen met bakken naar beneden. De volgende camping ligt 5 km van de route af, weer 4 heuvels op en af.....en morgen in omgekeerde richting om weer op de route te komen.

Vandaag heb ik 53 km gefietst met een gemiddelde snelheid van 14,4 km/uur.

Frankrijk blijft een bijzondere ervaring, alle dorpen zijn uitgestorven, als je geluk hebt kom je een bakkertje tegen.
Ook heel moeizaam is het om winkels te vinden voor de dagelijkse boodschappen. Ik moet er dus echt voor zorgen brood en eten te kopen als die kans er is.

Inmiddels is er een grote groep Santiago gangers neer gestreken. Zij overnachten op de recreatiezolder vanwege het slechte weer.
Morgen zou het opknappen....ik blijf hoop houden

Totaal gefietst: 227 km

• 26 Mei 2014 - 20:31

Tineke :

Klinkt niet echt lekker, te nat en uitgestorven. Hoop wel dat je lekkere jacobsschelpen had. Ik zag ze niet op de foto, maar ze zijn niet te versmaden. In verleden samen met Sjoerd ook in St. Quentin gegeten en bijna overnacht . Maar niet van die leuke sluizen gezien. Hoop morgen op droge dag voor je met een Mac onderweg voor lekkere hete koffie