Mijn God, Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu Mijn God, Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu

Mijn God, Mandalay

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

06 November 2017 | Myanmar, Mandalay

Vandaag was voor ons een dag die we niet snel zullen vergeten, een dag vol indrukken en tegenstellingen.

De dag begon heel vroeg, de taxi bracht ons om acht uur naar het vliegveld, een rit van 30 minuten, duurde, door de ochtendspits, drie keer zo lang. Zelfs de chauffeur begon zich zorgen te maken. Een lange rij bij inchecken, de douane en security formaliteiten namen zoveel tijd in beslag, dat we gelijk door konden naar de gate.

Na een rustige vlucht landen we op het vliegveld van Mandalay. Een taxibusje bracht ons van het vliegveld naar de stad. Van een verlaten platteland, kwamen we in de hectiek van een grote vieze, bijzondere, indrukwekkende en vriendelijke stad (behalve het, veelvuldig toeterende, verkeer). We werden uiterst vriendelijk ontvangen door het hotel personeel, kregen een sapje en een nat handdoekje ter verfrissing. Hotelkamer is basic, maar netjes (weet gelijk weer hoe mottenballen ruiken).

Na een uurtje rusten storten we ons in de drukte van de stad. Dit is met geen toetsenbord te beschrijven, alle verkeersregels worden opzij geschoven. Vooral de vele scooters passeren constant aan alle kanten van de weg. Hele gezinnen op één scooter, complete winkelvoorraden passeren op gemotoriseerde driewielers, taxibusjes afgeladen met mensen en spullen. Vele hele kleine minibusjes uit japan en dan ineens een gloednieuwe VW beetle. Stuur soms links, soms rechts geplaatst, maar in ieder geval allemaal voorzien van een toeter.

We bezochten achtereenvolgend een grote inpandige stoffen markt, een luidruchtige drukke winkelstraat, authentieke achteraf steegjes en stonden toen ineens voor een tempelcomplex. Schoenen uit en op blote voeten naar binnen, ...wat een stilte, wat een rust. Hier heerlijk een half uur rondgedwaald en ons over van alles en nog wat verbaasd. Oude baas sleurde ons nog een ruimte in, alwaar we een gouden boeddha moesten aanschouwen.

Na de tempel belanden we op de groenten-markt, een enorme hoeveelheid aan geluiden, beelden en geuren kwam bij ons naar binnen. Grote hoeveelheden bekend en onbekend fruit, allerlei soorten van vervoersmiddelen en vooral heel veel mensen.

Via een soort van zelfmoord-missie zijn we, tussen het verkeer door, op weg gegaan naar het door Robin uitgezochte (Tripadvisor) restaurant. Voor totaal 10 euro hebben we daar ongelooflijk lekker gegeten.

Wat heb ik onthouden: verkeersgekte, tandloze bekkies door het kauwen beetle noten. Sanne die, vanwege haar blonde kapsel, keihard uitgelachen werd door een jongen van ongeveer 12 jaar. De bijzondere geuren en vooral de bijna altijd vriendelijke mensen die naar ons lachen en zwaaien.

-----Inmiddels onze eerste stroomstoring gehad, maar gelukkig sloeg vrij snel het nood aggregaat aan.-----

• 06 November 2017 - 15:35

Nicoline:

Je hebt talent Herman!
    Heel leuk om te lezen

• 06 November 2017 - 16:07

Marieke :

Ik waan me helemaal in jullie wereld door je blog. Super leuk om zo een stukje te mogen meereizen...Talent, moet je iets mee doen.
    Heel veel plezier en tot je volgende blog. Groetjes

• 06 November 2017 - 18:35

Frans En Jacqueline:

Haha... Azië neemt je te grazië. Nog een paar dagen, dan zit je er helemaal in.
    Mooi Deja Vu opwekkend verslag Herman.

• 06 November 2017 - 19:27

Tineke:

Lekker op dreef van Breemen', en een nieuwe wereld binnen gekomen. Geniet van je avontuur