Circulair train, Yangoon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu Circulair train, Yangoon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu

Circulair train, Yangoon

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

21 November 2017 | Myanmar, Rangoon

Dag drie in Yangoon, maar 31 graden. Na het ontbijt zijn we naar het centraal station van Yangoon gelopen, om daar de "Circulair train" te gaan beleven. Deze oude trein legt vijftig kilometer afstand af in drie uur tijd. Tussendoor stopt de trein bij een twintigtal stations, waar constant wat gebeurt.
Het eerste stuk gaat vooral door de buitenwijken van de stad, mensen wonen en werken hier vlak naast het spoor. Bij ieder station springen er wel verkopers op de trein. Het assortiment is groot, veel eieren, pinda's, betelnut, appels, druiven, water en ijsjes, maar ook roltoeters, kalenders en kranten.
Net voordat we aan het tweede deel beginnen, is er een grote markt. Hier stopt de trein en wordt gelijk bestormt door mensen die, met hun vele spullen, mee willen. Zakken met groenten vliegen door de ramen, het gangpad ligt in een mum van tijd vol met allerlei (voor ons onbekende) groenten en spullen. Als we het station verlaten beginnen enkele reizigers verschillende spullen uit te pakken en opnieuw in te pakken in kleinere verkoopbare pakketjes. Afval en overtollige spullen verdwijnen gewoon door de ramen (glas ontbreekt namelijk) en belanden naast het spoor. Kort wat indrukken; hoogzwangere dame zit constant aan iets geestverruimends te snuiven, een kind krijgt de borst, de betelnut fluimen vliegen constant uit het raam, een meisje naast me is, ook hier, alleen maar bezig met facebook denk ik, want kan het mooie schrift eigenlijk niet lezen, volgens een bordje mag je niet zoenen in de trein.
Het landschap verandert, we zien mensen die met groenten bezig zijn en daarvoor tot hun oksels in het water lopen, we passeren het vliegveld en komen uiteindelijk weer in de stad. Drie uur op een harde bank zitten is wel een hele opgave, maar zeker de moeite waard geweest.
's Middags wandelen we door de oude koloniale wijk waar de restanten van het Engelse tijdperk nog te zien zijn. Mooie oude gebouwen waar de planten en bomen in de gevels geworteld zijn. Hier en daar worden pogingen gedaan deze gebouwen weer te restaureren.

Wat me vandaag opgevallen is: in Yangoon vind je heel dichtbij elkaar alle soorten gebedshuizen, kerken, boeddhistische en hindoeïstische tempels, moskeeën en zelfs een synagoge. Alles leeft hier vriendschappelijk naast elkaar. De Circulair train erg belangrijk is voor de locals. Deze mensen allemaal erg vriendelijk zijn, maar als je niet oppast je heel snel je zitplaats kwijt bent of in ieder geval een stuk kleiner is geworden.

Door de slechte internet verbinding lukt het nog steeds niet om foto's te plaatsen

• 21 November 2017 - 15:25

Monica:

Nou Herman , die foto’s zijn helemaal niet nodig joh! Zoals jij alkes beschrijft kan jezelf er wel een voorstelling bij maken....