Sunrise, Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu Sunrise, Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu

Sunrise, Bagan

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

12 November 2017 | Myanmar, Pagan

Naast de zonsondergang bij de U-bein bridge in Mandalay, is de zonsopkomst in Bagan een andere grote toeristen-trekker. De e-scooters stonden om 5.30 uur klaar en we konden op pad. In het donker door een onbekende stad, met los zand op straat en grote defecten in wat eens asfalt was, is dat toch een hele klus. Nadat we een straatje indraaiden, toonden de lichten van tegemoetkomende auto, dat ons pad gekruist werd door een, in het donker,  overstekende kudde koeien.

We parkeerden onze scooters en klommen naar boven (Robin iets hoger) op een al overvolle pagode. Rond kwart over zes kwam de zon te voorschijn en stegen de beroemde paarskleurige luchtballonnen op.

Het was zeker een indrukwekkende voorstelling, mooi oranje licht, een beetje mist en overal pagodes.

Na ontbijten en een uurtje rusten, pakten we onze spullen en begonnen aan onze rondrit langs de mooiste tempels/pagodes. De scooters gaven ons een fijne vrijheid, snel verplaatsen en zijn altijd wel ergens te parkeren. De ochtend sloten we af met een, volgens Burmaanse begrippen,te dure pizza-lunch, waarbij je voor de espresso meer betaalde dan in Italië.

Wat me opviel vandaag: in een tempel werden tours gegeven door kinderen, vanaf vier jaar (geschatte leeftijd), dat de opdringerigheid en ' het aaaagh wat zielig gehalte'  veel geld oplevert. Je op een scooter toch wel erg stoffig wordt. Het wel een groot probleem kan zijn om Kyats te pinnen. Zes automaten in de buurt, 4 geven 'system error' of accepteren je passen (ABN/ING) niet, 1 blijkt leeg te zijn en nummer zes was door zijn 10.000 Kyats biljetten heen en hoestte 60 biljetten van 5000 Kyats op (ongeveer € 180).

• 12 November 2017 - 14:24

Monica:

geweldig jullie ervaringen!! je hebt straks een week nodig om bij te komen... hahaha.!!
    liefs uit het koude Schiedamse......brrrrr

• 12 November 2017 - 17:38

MARJO:

Heerlijk om iedere dag over jullie avonturen te lezen.
    Groetjes

• 13 November 2017 - 08:13

Leonie Halbe:

wat een geweldige ervaring weer. elke dag lees ik met veel plezier wat jullie mee maken geniet ervan!!!