Bootocht, Hsinbyume pagode - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu Bootocht, Hsinbyume pagode - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Herman - WaarBenJij.nu

Bootocht, Hsinbyume pagode

Door: Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

08 November 2017 | Myanmar, Mandalay

De wekker stond dit keer weer eens vroeg, want een taxi zou ons om 8.30 uur naar de rivier brengen, alwaar we een boottocht zouden maken, om stroomopwaarts de Hsinbyume pagode te gaan bekijken.
Iets voor negenen mochten we, via een gammele loopplank, aan boord van een zeer gedateerd schip. Gelukkig konden we vier stoelen aan het bovendek bemachtigen, hierdoor hadden we goed uitzicht en konden we, een uur, genieten van bootjes en activiteiten op en rond het water. Door de boot met de boeg het strand op te laten varen, wordt het gebruik van steigers overbodig.
De gammele loopplank werd uitgelegd en we mochten de boot af het strand op. Hier werden we ontvangen door een groot aantal lokale winkeliers met allerlei toeristentroep, zoals kettinkjes, hoedjes, longyi's en t-shirts.
Langs een doorgaande weg liggen op korte afstand van elkaar verschillende pagodes en andere bezienswaardigheden, met daar tussen een groot aantal winkeltjes met dezelfde zooi.
We kwamen voornamelijk voor de, witte, Hsinbyume pagode. Deze pagode is vanaf grote afstand al te zien (gisteren ook vanaf Mandalay hill) en is er eentje van ongekende schoonheid (wat een geleuter, hij is gewoon erg mooi).
Nadat we alle bezienswaardigheden, pagodes, mega bel en de ossenwagen taxi, gezien hadden, ploften we neer in de plastic stoeltjes (model heel Myanmar gebruikt ze) van een "cafeetje" voor de dagelijkse dosis Coke. (Veilig uit blikjes en helpt overal tegen.)
De terugreis brachten we benedendeks door op plastic stoeltjes (model heel Myanmar heeft ze).
We kwamen iets te vroeg weer terug in Mandalay en moesten dus wachten op onze taxi. Dit gaf ons gelijk de mogelijkheid om eens goed alle lokale transportmiddelen te bekijken, brommer met gezin, brommer met drie volwassenen, brommer met zijspan, daarop drie volwassenen en 40 buizen van 5 meter lengte, vrachtwagens veel te hoog geladen en daarop dan weer drie volwassenen en alle mogelijke variaties op eerder genoemde.

Robin had voor vier uur weer een taxi geregeld en deze zou ons naar de beroemde zonsondergang bij de U-Bein brug brengen. Groot was onze verbazing toen er ineens een luxe mini-bus voor de deur stond, waarin vier heerlijke fauteuils zaten. Een zeer vriendelijke chauffeur rijdt ons naar de brug en wijst ons onderweg, als een gids, nog op allerlei bezienswaardigheden. Daar aangekomen worden we afgezet en de chauffeur blijft op ons wachten totdat we weer terug willen als de zon onder is en we genoeg gefotografeerd hebben, vervolgens zet hij ons af bij een ( door Tripadvisor goedgekeurd) restaurant in Mandalay.

We wandelen daarna in drie kwartier naar het hotel, waarbij het misschien toch niet zo verstandig was, om zo laat, in een groot donker station 300000 kyatts te pinnen.

Uiteindelijk bereiken we toch veilig het hotel.

• 08 November 2017 - 17:47

Tineke:

Leuk om te lezen hoor, die aziatische roadtrip