Shinjuku en Tokio zoo - Reisverslag uit Tokio, Japan van Herman - WaarBenJij.nu Shinjuku en Tokio zoo - Reisverslag uit Tokio, Japan van Herman - WaarBenJij.nu

Shinjuku en Tokio zoo

Door: Karin en Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

29 September 2018 | Japan, Tokio

Vandaag hebben we de voorlopers van de Tyfoon en dat betekent vooral heel veel regen.
Na een rustige start zijn we met de "circulair train" naar Shinjuku-station gegaan om van daaruit het Godzilla beeld te zoeken. De regen en daardoor de vele paraplu's  (waarvan vele op ooghoogte) maakte het tot een bijzondere wandeling. De wijk wordt vooral gedomineerd door zogenaamde "maid-cafe's", café's met shows van dienstmeisjes en dineren. Een van de beroemdste is het "robot-restaurant", hier krijg je bij je bordje eten een enorm spectaculaire robot-show (bij de, gesloten, voordeur kregen wij al teveel prikkels).
Door een "gewond persoon" maakten we het voor onmogelijk gehouden mee, de treinen stoppen en het japanse netwerk is volledig van slag.
Uiteindelijk begon de trein weer te rijden om vervolgens bij Ueno-station (ons eindstation), weer volledig te stoppen. Het was de bedoeling om met een wandeling het ueno-park te verkennen, het regende echter zo hard en de toegangsprijs van 4 euro voor een dierentuin met panda's, maakte de overstap niet erg moeilijk. We bezochten de Tokyo-zoo, een wat gedateerde tuin (met een kopie van de oude bavianen rots uit Blijdorp) met de bekende dieren.
Nu moeten we een uur in de meest ordentelijke rij ooit staan, keurig twee aan twee, niemand duwt, piept voor of slaat een bewaker in elkaar. Dit alles om naar een eenjarige panda te gaan kijken. Als we uiteindelijk de panda's kunnen bekijken, blijken ze in een zeer armoedig en klein verblijf te zitten. De panda verblijven in Rhenen zijn vele malen mooier.

Opmerkelijk is wel dat ook het japanse treinen-netwerk stil kan vallen. Dat het in de trein niet toegestaan is te telefoneren (niemand het dus ook doet) en er verzocht wordt je telefoon op stil te zetten. Als je in Ueno-park een plattegrond staat te bekijken, een hoog bejaarde vrijwilliger gelijk komt vragen of hij je kan helpen en alle tijd voor je neemt. Wat ook opvallend is, is het bijna ontbreken van zwervers en daarnaast hebben we hier al helemaal geen bedelaars gezien.