Gyokuzoin - Reisverslag uit Nara, Japan van Herman - WaarBenJij.nu Gyokuzoin - Reisverslag uit Nara, Japan van Herman - WaarBenJij.nu

Gyokuzoin

Door: Karin en Herman

Blijf op de hoogte en volg Herman

07 Oktober 2018 | Japan, Nara

Inmiddels hebben we al twee weken Japan achter de rug en het land en zijn bewoners blijven ons in positieve zin verbazen . Zoveel indrukken en ervaringen. Vandaag op de dag dat ik mijn zestigste verjaardag vier zijn we met de trein richting de bergen gereisd en brengen we de nacht door in het tempel complex "Gyokuzo-in".
Een lokale bus brengt ons van het station naar de parkeerplaats van dit gebied en vandaar mogen we, met bepakking, een stevige klim maken over steile paden met aan beide zijden heel veel stenen lantaarns. Uiteindelijk bereiken we de receptie van het onderkomen en na onze bepakking afgedaan en onze schoenen uitgedaan te hebben, worden we naar een sofa geleid. Hier krijgen we een kom matcha thee met een zacht cakeje, in de vorm van een tijger-kop. Het engels van onze gastheren is niet echt geweldig, maar met wat handen-en voetenwerk begrijpen we dat we vanaf vijf uur de onsen (het bad) kunnen betreden, om zes uur verwacht worden voor het diner en morgenochtend om half zes de vuur-ceremonie kunnen bijwonen en dat dan om acht uur het ontbijt klaar staat.

Na een rondleiding door het hoofdgebouw waar we vele bijzondere ruimtes krijgen te zien met mooie wandschilderingen van alle jaargetijden, is het tijd om onze schoenen weer aan te doen en de monnik te volgen naar het logeergedeelte. Voor we er erg in hebben heeft hij allebei onze grote (zware) rugzakken gepakt en zeult ze vele trappen op naar boven. Dit voelt een beetje ongemakkelijk, maar we 'mogen'  het zelf niet doen (of zoiets zegt hij lachend).
Onze kamer is geweldig Japans, de grootste kamer die we gehad hebben hier en waar het minste in staat, een laag tafeltje, twee zit kussentjes en twee dunne matrasjes met dekbed. Ik hoop dat het zometeen lukt om hier een foto van te uploaden. Na een korte rustperiode hebben we het heuvelachtige gebied, vol met tempels en lantaarns verkend.
Rond zes uur konden we terecht in de "eetzaal", we mochten plaatsnemen op een kussentje achter een klein rood laktafeltje, waarop allerlei lekkere vis en groente gerechten stonden (o.a. sashimi en tempura). We hebben allebei erg genoten van onze maaltijd.

We sloten de avond af met een wandeling, alle lantaarns waren ontstoken en verlichten de tempel en heuvel op spectaculaire wijze.

Het was een hele bijzondere en onvergetelijke verjaardag dit jaar.

(Helaas, foto's plaatsen lukt nu weer niet, proberen het later nog een keer)

• 07 Oktober 2018 - 09:15

Sanne:

Heel bijzonder! Wie had ooit gedacht dat je je 60e verjaardag zo zou doorbrengen? :-)

• 07 Oktober 2018 - 09:25

Marjo:

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Zo te lezen heb je inderdaad een hele mooie verjaardagsdag gehad één om nooit te vergeten.

• 07 Oktober 2018 - 10:26

Frans En Jacqueline:

Wow, wat een geweldige verjaardag! We zijn benieuwd naar jullie foto's...

• 07 Oktober 2018 - 11:00

Desiree:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een mooiere verjaardag kun je je niet wensen denk ik.
    Geniet nog van jullie laatste week

• 07 Oktober 2018 - 13:17

Eva:

Herman van harte met je verjaardag, heerlijk dat je hem op deze wijze kan vieren.
    Geniet er nog van deze week en van je ochtend ceremonie erg vroeg maar ik vond het zelf zeker de moeite waard. Genoten van de onsen?

Groetjes,

Eva